De stad wordt gevormd door de gebouwen, het straatmeubilair, en het openbaar groen. Of ze nu mooi of lelijk zijn — deze elementen bepalen de sfeer, wijzen ons de weg, of verwelkomen ons thuis. De stad verandert snel. Daarom is een stadsgezicht ook als tijdsdocument interessant.
Karnemelksloot, november 2018, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 340×215 mm.
Rijksadministratie, november 2018, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 252×178 mm.
Achter de Kerk, november 2018, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 390×257 mm.
Noothoven van Goorstraat, april 2018, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 218×166 mm.
Sint-Jorisdoelen, april 2018, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 221×201 mm.
“Aan de Lange Tiendeweg torent het gebouw van de Sint-Jorisdoelen hoog boven de buren uit. Het is in 1762 neergezet als behuizing voor de schutterij, maar is nu een bedrijfsverzamelgebouw. Aan de zuidwestelijke kant contrasteert de blauwe, vlakke zijgevel met een diversiteit aan dakvormen, daklijsten, en dakkapellen ernaast.”
Patersteeg, februari 2018, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 157×207 mm.
Verbetering van de IJsseldijk bij Gouda, februari 2018, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 291×208 mm.
“Dit is een gezicht op de Nieuwe Veerstal vanaf de Haastrechtse Brug. Op de voorgrond wordt hard gewerkt aan de IJsseldijk, met alle rommeligheid die daarbij hoort, en dat maakt deze tekening een echte momentopname.”
Huize Groeneweg, zuidzijde, februari 2018, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 248×186 mm.
Croda aan de Hollandse IJssel, augustus 2017, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 282×207 mm.
“Wie zei dat een chemische fabriek niet mooi kan zijn? De trotse schoorsteen is een baken in Gouda en werd zelfs een gemeentelijk monument. Ooit werden hier de bekende Goudse kaarsen gemaakt en ooit maakte Jan Toorop er beroemde litho's. De huidige fabriek van Croda ligt pal naast het Goudse centrum, maar ook prachtig aan de Hollandse IJssel.”
Schouwburglaan, augustus 2017, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 263×199 mm.
Nieuwe Veerstal, juli 2017, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 232×151 mm.
Wachtelstraat, juli 2017, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 275×136 mm.
Nieuwehaven, maart 2017, Oost-Indische inkt en acryl op papier, 420×220 mm.
“De bakermat van bouwbedrijf Van Dijk uit Gouda ligt aan de Nieuwehaven. In het witte huis met de klokgevel woonde meer dan honderd jaar geleden metselaar en aannemer Theodorus Johannes van Dijk. Daar rechts van had hij zijn kleine werkplaats en links van zijn huis bouwde hij in 1928 een nieuw pand. Daar woont nu zijn kleindochter en zij vroeg me de gevels te tekenen.” Zie ook de korte film over het ontstaan van de tekening.
Raoul Wallenbergplantsoen, augustus 2015, acryl op linnen, 490×390 mm.
“De zon schijnt door het bladerdak van het Raoul Wallenbergplantsoen. Op de achtergrond, in het tegenlicht, staat het Joodse Poortje en nóg verder, aan de overkant van de Jeruzalemstraat, de Van der Vormkapel. Links zien we nog net de zijmuur van de Schoolmeesterswoning. In 2012 kreeg het parkje de inrichting die het nu heeft. Hondjes mogen hier niet poepen, zo laat een verkeersbord weten.”
Mallemolen, mei 2014, potlood, aquarel, en Oost-Indische inkt op papier, 274×196 mm.
“Deze oude, pas gerestaureerde poldermolen aan de rand van de wijk Korte Akkeren is met de drie moderne flats erachter een bijzondere combinatie. Ik keek ernaar vanaf de overkant van het Gouwekanaal.” Een korte film laat zien welke inspiratie tot deze tekening leidde.
Catharinatuin, mei 2014, acryl op linnen, 490×390 mm.
“Een middag in het vroege voorjaar in de beeldentuin van Museum Gouda. Centraal in dit stille hoekje, middenin de drukke binnenstad, staat het beeld ‘De steenhouwer’ van Adriaan Rees, tegen de zijgevel van pand Roodbol. Dit aanzicht heb ik kunnen vangen voordat er een tweede beeld werd bijgeplaatst. Op de achtergrond torent de Sint-Jan boven alles uit.”
Weeshuis – gevelsteen, december 2013, potlood en aquarel op papier, 168×168 mm.
“Deze gevelsteen siert het poortgebouw van het voormalige weeshuis. In een korte film is te zien hoe ik tot deze tekening ben gekomen.”
Weeshuis – gevel, december 2013, potlood, aquarel, en Oost-Indische inkt op papier, 367×254 mm.
“Een korte film laat zien hoe ik tot deze interpretatie van de gevel van het voormalige weeshuis in Gouda werd geïnspireerd.”
Kerksteeg, april 2013, potlood, aquarel, en Oost-Indische inkt op papier, 156×254 mm.
Stadhuis, detail, februari 2013, potlood, aquarel, en Oost-Indische inkt op papier, 145×233 mm.
Stadhuis, deel van de oostelijke zijgevel, januari 2013, Oost-Indische inkt, potlood, en aquarel op papier, 346×234 mm.
Sint-Jan, gezien vanaf de Markt, januari 2013, Oost-Indische inkt en aquarel op papier, 346×174 mm.
“De Markt is de enige plek in Gouda vanaf waar je — op straatniveau — de Sint-Jan helemaal kan overzien. De kerk is namelijk redelijk laag en aan alle kanten omsloten door bebouwing.”
Twee steunberen van de Sint-Janskerk, november 2012, Oost-Indische inkt en potlood op papier, 274×202 mm.
“De focus in deze tekening ligt op de mooie structuur in het door weer en wind geteisterde metselwerk van de steunberen. Die twee fietsen staan daar vaker.”